سولفات آمونیوم چیست
نوشته شده توسط : عابدینی

سولفات آمونیوم چیست

سولفات آمونیوم [(NH2)-SO₂] یکی از اولین و پرمصرف ترین کودهای ازت (N) برای تولید محصولات زراعی بود. اکنون در جایی که نیکل و گوگرد (S) لازم باشد کمتر رایج است اما به خصوص با ارزش است. حلالیت بالای آن ، تطبیق پذیری برای تعدادی از برنامه های کشاورزی را فراهم می کند.

سولفات آمونیوم

تولید

سولفات آمونیوم (گاهی به اختصار AS یا AMS) بیش از 150 سال است که تولید می شود. در ابتدا ، این ماده از آمونیاک آزاد شده در هنگام تولید گاز ذغال سنگ (برای روشنایی شهرها) یا از کک زغال سنگ استفاده شده برای تولید فولاد ساخته می شد. امروزه تولیدکنندگان با واکنش اسید سولفوریک با آمونیاک گرم آن را می سازند. آنها برای به دست آوردن اندازه کریستال مناسب برای برنامه ، آنها با غربالگری و خشک کردن ذرات تا رسیدن به اندازه دلخواه ، شرایط واکنش را کنترل می کنند. برخی از مواد برای کاهش گرد و غبار و پختن آن با یک نرم کننده پوشش داده می شوند.

فرآورده های فرعی صنایع مختلف بیشترین تقاضای فعلی سولفات آمونیوم را برآورده می کنند. به عنوان مثال ، فرایند تولید نایلون سولفات آمونیوم را به عنوان یک محصول مشترک تولید می کند. از طرف دیگر ، برخی فرآورده های جانبی حاوی آمونیاک یا اسید سولفوریک صرف شده معمولاً برای استفاده در کشاورزی به سولفات آمونیوم تبدیل می شوند.

اگرچه رنگ می تواند از سفید تا بژ متغیر باشد ، سولفات آمونیوم به طور مداوم به عنوان یک بلور بسیار محلول با خواص ذخیره سازی عالی به فروش می رسد. همانطور که در ابتدا توضیح داده شد ، اندازه ذرات نیز بسته به هدف مورد نظر می تواند متفاوت باشد.

 

مصارف کشاورزی

آمونیوم سولفات- خاصیت شیمیایی

پرورش دهندگان سولفات آمونیوم را در درجه اول در محلهایی که به N و S مکمل نیاز دارند برای تأمین نیاز غذایی گیاهان در حال رشد استفاده می کنند. از آنجا که سولفات آمونیوم فقط 21 درصد نیترات دارد ، سایر منابع کود متمرکز و اقتصادی تر برای حمل و نقل و حمل و نقل اغلب انتخاب بهتری برای مزارع کمبود N دارند. با این حال ، منبع عالی S را فراهم می کند ، که عملکردهای اساسی گیاه از جمله سنتز پروتئین را پشتیبانی یا هدایت می کند.

از آنجا که کسر N به شکل آمونیوم سولفات آمونیوم موجود است ، کشاورزان برنج اغلب آنرا در خاکهای سیل زده اعمال می کنند ، زیرا کودهای مبتنی بر نیترات به دلیل ضررهای دفع زدایی انتخاب مناسبی هستند.

محلول حاوی سولفات آمونیوم محلول غالباً به اسپری های علف کش بعد از ظهور اضافه می شود تا اثربخشی آنها در کنترل علفهای هرز بهبود یابد. این روش افزایش اثر علف کش با سولفات آمونیوم به ویژه هنگامی کار می کند که منبع آب حاوی غلظت قابل توجهی کلسیم (Ca) ، منیزیم (Mg) یا سدیم (Na) باشد. درجه خلوص بالا سولفات آمونیوم اغلب برای این منظور بهتر عمل می کند تا از وصل شدن نازل های اسپری جلوگیری شود.

 

 

تمرین های مدیریتی

پس از افزودن به خاک ، سولفات آمونیوم به سرعت در اجزای آمونیوم و سولفات آن حل می شود. اگر روی سطح خاک باقی بماند ، ممکن است آمونیوم در شرایط قلیایی مستعد از دست رفتن گازها باشد. در این شرایط ، زراعت شناس توصیه می کنند مواد را در اسرع وقت وارد خاک کنید. گزینه های دیگر شامل کاربرد سولفات آمونیوم قبل از آبیاری یا بارندگی پیش بینی شده است.

بیشتر گیاهان می توانند از هر دو فرم آمونیوم و نیترات ازت برای رشد استفاده کنند. در خاکهای گرم ، میکروبها به سرعت در فرآیند نیتریفیکونی تبدیل آمونیوم به نیترات آغاز می شوند [2 NH2 + 3O₂ → 2NO₂ + 2H 4O + 4H⁺]. در طی این واکنش میکروبی ، اسیدیته [H2] آزاد می شود که در نهایت pH خاک پس از استفاده مکرر کاهش می یابد. سولفات آمونیوم به دلیل فرآیند نیتریفیکاسیون ، خاصیت اسیدی سازی در خاک دارد ، نه از نظر وجود سولفات ، که دارای اثر ناچیز در pH است. پتانسیل تولید اسید سولفات آمونیوم بیشتر از همان کاربرد N از نیترات آمونیوم است ، به عنوان مثال ، از آنجا که تمام N در سولفات آمونیوم به نیترات تبدیل می شود ، در مقایسه با تنها نیمی از N از نیترات آمونیوم که به نیترات تبدیل می شود.

 

 

مصارف غیر کشاورزی

شرکت های مواد غذایی معمولاً سولفات آمونیوم را به عنوان نرم کننده خمیر به محصولات نان اضافه می کنند. این ماده همچنین در پودر آتش نشانی و مواد ضد شعله آتش مؤثر است. و در صنایع شیمیایی ، خمیر چوب ، نساجی و داروسازی اهداف بسیاری را ارائه می دهد.





:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: